- اکبری شلدره ای، فریدون و دیگران (1389). روشهای نوین یاددهی، یادگیری و کاربرد آنها در آموزش، تهران، انتشارات فرتاب.
2- ادیبی، حسین و عبدالمعبود انصاری، (1358). نظریههای جامعه شناسی، انتشارات جامعه، تهران.
3- اچ اﯾﻠﻮارد، اﻟﯿﺰاﺑﺖ، ارﺑﺮاون (1963). ﻓﺮاﻧﮏ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﺑﺮادری، رﺿﺎ، ﺗﺸﺨﯿﺺ و ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﯽ ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی، ﻧﺎﺷﺮ ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﺳﺘﺜﻨﺎﯾﯽ، ﭼﺎپ اول، زﻣﺴﺘﺎن 77.
4- بلومر، هربرت، هربرت مید، جورج (1373). در آینده بنیانگذاران جامعه شناسی، توسلی، غلام عباس، نشرقومس، تهران.
5- ﺗﺒﺮﯾﺰی، ﻣﺼﻄﻔﯽ (1380). درﻣﺎن اﺧﺘﻼﻻت ﺧﻮاﻧﺪن، اﻧﺘﺸﺎرات ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺧﻼق، ﭼﺎپ اروﯾﻦ، ﭼﺎپ اول.
6- ﺳﯿﻒ، ﻋﻠﯽاکبر (1379). رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﭘﺮورﺷﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮی و آﻣﻮزش ﭼﺎپ اول 1380، دﮐﺘﺮ ﻏﺒﺎری ﺑﺎﻗﺮ ﻣﺠﻠﻪ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺷﻤﺎره 74
7- پارسونز، ریچارد، استفان لوئیس، هینسون و دیبورا ساردو براون (1385). روانشناسی تربیتی، تحقیق، تدریس، یادگیری، ترجمه اسدزاده، حسن؛ اسکندری، حسین، تهران، انتشارات عابد.
8- شعبانی، حسن (1382). مهارتهای آموزشی، تهران، انتشارات سمت.
9- ساروخانی، باقر (1375). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
10- واﻻس، ﺟﺮاﻟﺪ، اﻣﮏ ﻻﻓﻠﯿﻦ، ﺟﯿﻤﺰ، ﻧﺎﺗﻮاﻧﯽ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و وﯾﮋگیها، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﻨﺸﯽ ﻃﻮﺳﯽ، متقی، اﻧﺘﺸﺎرات آﺳﺘﺎن ﻗﺪس رﺿﻮی، ﭼﺎپ ﺳﻮم 73.
11- کورز، لوییس، (1386). زندگی و اندیشههای بزرگان جامعه شناسی، ثلاثی، محسن، انتشارات علمی، تهران
12- ریتزر، جورج (1387). نظریههاى جامعهشناسى در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثى، تهران، علمى
13- گیدنز، آنتونى (1386). جامعهشناسى، ترجمه حسن چاوشیان، تهران، نى
14. Wallace, A.R. and Alison, W. (1991). Contemporary sociological theory. New Jersey Pretice Hall